Translate

miércoles, 21 de enero de 2015

Entorn Personal d'Aprenentatge

La veritat, és que mai m’havia plantejat com era el meu PLE (Entorn Personal d’Aprenentatge), mai hagués imaginat que em sortiria un PLE tan extens, i de segur que anirà creixent més i més cada any. Això em fa pensar que un docent sempre ha d’estar en continua formació, i moltes vegades ho estàs sense ser-ho conscient, però és important seguir formant-se, com vaig explicar en una entrada anterior i adaptar-nos a tots els canvis que vivim en aquest segle i per tal d’equilibrar-nos amb les característiques de l’alumnat del S.XXI.

Sempre les persones hem tingut un PLE, ve d’anys, dècades, segles enrere. Abans d’aparèixer les noves tecnologies, el PLE es basava en un ple personal, on els amics, companys, escola, família, etc... tenien un paper fonamental. Però en aparèixer les noves tecnologies, l’entorn presencial s’ha vist sobrepassada per les noves possibilitats d’aquesta, li ha anat guanyant terreny, ha anat canviant, i avui en dia aquest és molt més potent que no el presencial, però crec que segueix essent important que el presencial estigui present en el nostre PLE.

Aquest boom de les noves tecnologies ha fet que tinguem molta informació de manera ràpida i senzilla, però com diu n’Adell i Castañeda (2013), s’ha de saber seleccionar també tot el que trobem, ja trobem tal quantitat de informació que ens pot arribar a “ofegar”. Llavors què és això del PLE?. Tal com diuen Castañeda i Adell (2013), com a PLE entenem, al “conjunt d’eines, fonts de informació, connexions i activitats que una persona utilitza de forma assídua per aprendre”. És a dir, com una forma d’entendre com aprenem i en quin context aprenem, ja que no només s’aprèn en un lloc, sinó també fent coses i amb més gent.

Imatge pròpia. Totes els logotips són Creative Commons extretes
de Flickr i Google Imatges.

Seguint aquesta definició, el nostre PLE virtual, consta de 3 parts, la part que accedim a la informació, la que crea’m informació i la part de relació i compartir amb els altres, PLN (Xarxa Personal d’Aprenentatge). 

- Accedim a la informació: conjunt d’activitats d’eines i recursos que estan relacionats amb el que podem dir com a competència “informacional”, buscar, gestionar, adquirir, utilitzar...

- Crear informació: Conjunt de pràctiques, eines, recursos que estan relacionats amb modificar, crear, i difondre informació mitjançant múltiples formats i canals.

- La PLN són el conjunt d’activitats i eines que utilitzem per comunicar-nos i col•laborar amb els altres, amb altres persones de les quals aprenem i amb les que aprenem.

Potser veient el meu ple, crec que tinc molts de recursos per tal d’accedir, crear i compartir informació, però potser em falta més crear i compartir informació, ja que actualment em considero més un espectador, però amb el temps espero anar canviant aquesta tendència.

Amb les TIC, està clar, que en els darrers 20 anys han conformat un nou entorn en l’aprenentatge, que està en totes les parts, mòbils, wifi, tablets... gràcies això, a internet, aprenem en qualsevol lloc i en qualsevol moment, en definitiva, la tecnologia serveix per aprendre. Un PLE a part de tecnologia, o fonts d’informació, són actituds, és a dir, disposat a compartir el que tens i a aprendre dels que saben més que tu.

Per tant, un docent del s.XXI no pot donar l’esquena a això, ha d’emprar el PLE com un espai per al seu desenvolupament professional, un espai on hi haurà oportunitats d’aprenentatge, on hi haurà o es tindran oportunitats d’aprenentatge per a desenvolupament en aquells aspectes de la teva formació que creus que necessites ajuda. El desenvolupament professional comença amb canvis en les idees dels docents sobre l’ensenyament - aprenentatge, aquests canvis provoquen canvis en les pràctiques, en el que realitzem a les aules, i que acaben amb millores en els resultats d’aprenentatge dels alumnes.




No hay comentarios:

Publicar un comentario