Translate

domingo, 19 de octubre de 2014

Funcions del professorat

Com actua el professor...

Està clar que la societat està vivint un gran canvi... un gran canvi que té a veure en la incorporació de la tecnologia a les nostres vides. I quan parlo de societat em refereixo a tots els sectors, industrials, laborals, etc... i sens dubte també en el món de l’educació.

El professorat és un col.lectiu divers i heterogeni molt canviant, molt influenciat per l’època que viu. Les formes i els modes del moment fan que a l’educació hi ha hagi una gran diversitat, fent necessari la continua renovació en la formació.

Ja queda enrere aquell professor que portava el seu llibre, els seus apunts, etc.. aquell professor que semblava que tot allò que explicava només ho sabia ell, i que tenia l’honor de compartir-ho amb els seus alumnes, aquell professor en què només explicava i explicava continguts, un darrere l’altra, aquella educació propopedèutica i selectiva, l'escola tradicional, que ja n'havíem parlat al blog de la setmana passada. Això ha canviat, i tant, a ningú se li ve al cap ara, un professor que no utilitzi blogs, vídeos, foros, etc... tot allò provinent de la tecnologia, de les xarxes, a més de dur a terme certes estratègies pedagògiques. Quantes vegades, haurem sentit o dit al profesor...? "ha internet surt..." o "a YouTube...", això són uns petits exemples... però es així; els alumnes están molt ficats a la xarxa.


Avui en dia, no s’entén un procés d’ensenyament i aprenentatge on no estigui involucrada la tecnologia, ja que gràcies a això, ens faciliten aquest procés.

I per això el professor juga els següents papers en l’entorn de l’aprenentatge en xarxa, tal com diu Siemens (2010). Combina a la perfecció les tasques d’amplificar la informació, de curar-la (que els alumnes creïn el seu propi aprenentatge destacant allò necessari per fer-ho), trobar i decidir amb quina informació s’han de quedar, afegir, filtrar com procés d’entendre un tema i l’ús de nous models per aprendre i ensenyar amb més facilitat.

Segons Mishra i Koehler (2006), el professor ideal avui en dia és que aplica el model TPACK, que combina els coneixents pedagògics, els coneixements a nivell de contingut i a aquet, hi ha d’afegir els coneixements a nivell tecnològic, tota aquesta mescla és el que s’anomena el model TPACK.


Per tant el rol del professorat ha canviat molt, i segurament més que canviarà. A més, d'anar cap a un aprenentage significatiu, on l'ensenyança ha de cumplir una funció orientadora, integral i que faciliti a cada alumne els mitjans per a què es puguin desenvolupar segons les seves possibilitats, hem de dir que el món de la docència ha d’adaptar-se a tots aquests canvis que vivim en aquest segle, tal i com he comentat als paràgrafs anteriors, no ha de quedar-se estacant amb el que ja coneixem i no obrir nous fronts. S’ha de continuar amb la formació. Què passarà sinó? Doncs, que avui en dia qui no utilitza les TIC, a poc pot arribar, perquè mai s’equilibrarà amb el seu alumnat, i avui dic les TIC i demà serà un altre cosa, o no?. Però no només formar-se en les TIC, sinó en tots els àmbits que engloba la docència. Per tant, el professor ha d’estar preparat per aquests canvis i formar-se per tal d’aplicar-los el millor possible a l’aula.

No hay comentarios:

Publicar un comentario