Translate

domingo, 12 de octubre de 2014

Finalitats de l'educació

Bones companys,

Després d’aquest cap de setmana haver llegit els capítols 1 i 4 d’en Zabala i Arnau (2007), m’he vist obligat a reflexionar sobre el que ha estat la meva educació, a les hores i hores que m’he passat assegut a una cadira escoltant el que deia el professor (o fent com si escoltava), a les feines que ens fèiem fer, memoritazar definicions per a l'exàmen, etc.


Però la meva pregunta és: era el camí correcte per jo sortir preparat per a la vida? O només era una formació per passar de curs, de nivell o per accedir als estudis superiors?

Aquí entra la paraula que tan de moda s’està posant, tant en l’àmbit educatiu com en l’àmbit laboral, etc; “Ser competent”, que vol dir això? Ho podríem dir com una “forma d’entendre que el saber ha de ser aplicable, que el coneixement adquireix sentit quan el que el posseeix és capaç d’utilitzar-lo”. I per això hauríem d’identificar les competències que ha d’adquirir l’alumnat, que s’han d’associar a les competències que ha de tenir el professorat per a poder ensenyar-les.

És hora de deixar d’una vegada per totes l’escola propedèutica i selectiva, que s’han centrat l’aprenentatge d’uns coneixements, per damunt de les habilitats per al desenvolupament d’una professió. Ens hem de preguntar que volem, si saber per saber o saber per saber fer? S’ha d’anar en la direcció d’un aprenentatge significatiu, que ens permeti aplicar els coneixements adquirits a situacions que la vida ens depararà.


Està clar que això no és un camí fàcil, per què el canvi s’ha de fer des de baix, com diu Zabala i Arnau (2007), s’ha de canviar des de la base, des de l’educació infantil, que ens han preparat per a passar probes i més probes, i l’endemà un no és capaç de recordar que havia estudiat, hem d’ensenyar els continguts de l’ensenyament com a aquells que han de desenvolupar totes les capacitats del ser humà, i no ser un procés selectiu com ha estat fins ara.

La transferència i l’aplicació del coneixement adquirit a unes altres situacions diferents, només és possible si al mateix temps, es porten a terme estratègies d’aprenentatge necessàries perquè aquesta transferència es produeixi.

Per tant, crec que l’ensenyança ha de complir una funció orientadora, una formació integral, que faciliti a cada un dels alumnes els mitjans per a què puguin desenvolupar-se segons les seves possibilitat, que formi en totes aquelles competències imprescindibles per al desenvolupament personal, interpersonal, social y professional. Per a que això sigui possible és indispensable la participació dels agents educadors, que tenen un paper fonamental en el sistema educatiu. La responsabilitat en els aprenentatges de les diferents competències que configuren el desenvolupament integral de la persona, dependrà de les capacitats reals del sistema escolar y de la família.

Aquí us deixo un vídeo amb els 4 pilars fonamentals de l'educació: saber conèixer, saber fer, saber ser y saber conviure. 

2 comentarios:

  1. Tota la raó a que nosaltres estudiàvem per passar de curs i prou. Però llegint el teu blog he recordat també a tots els companys que s’han quedat pel camí. Quants van deixat el col•legi? o han agafat un camí que no ha arribat a cap lloc? i jo tenia companys molt creatius, que no van trobar res interessant d'anar a classe. Això és un problema i no de la educació sinó de tota la societat. El vídeo del Tonucci que ha passat la Gemma per Twitter parla en algun moment d’això.
    https://www.youtube.com/watch?v=F0IPsqozlgI

    ResponderEliminar
  2. Totalment d'acord Toni, però clar... potser aquests companys que dius (jo també he tingut molts companys així), en comptes d'ensenyar-lis coses que no tenen res de sentit per la seva vida, els docents haguessin fet el contrari, potser sí que haguessin trobat una motivació o unes ganes per aprendre, o haurien vist un significat d'allò que se’ls hi ensenyaven per a la seva vida diària... el problema és que s’hauria de partir de situacions funcionals i reals, que segur que seria del interès de tots... i també un altre aspecte important és que als alumnes se’ls ha de implicar en l'escola, en el funcionament, etc... què trobin que l'escola és el seu espai, i més quan són adolescents, i això no es fa o és fa molt poc i és un problema gran.

    ResponderEliminar