Translate

lunes, 3 de noviembre de 2014

Aprendre per competències...

Bones a tothom...

Per l’entrada d’avui... farem un anàlisi del que s’entén per “educar per competències”...

Segons Zabala i Arnau (2007), ens dius que competència és la capacitat de poder resoldre problemes nous. Llavors a partir d’aquesta definició no ens queda altre remei de preguntar-nos, quina funció ha de tenir l’escola? Què hem d’ensenyar?

Com ja tots sabem, i com vaig explicar a la segona entrada del meu blog, abans, el paper de l’escola tenia com a objectiu passar probes, és a dir, era una educació selectiva i propedèutica, sols s’ensenyava allò que et demanaven a l’examen. Una altra funció d’aquesta escola era seleccionar l’estudiant que havia d’anar a la universitat (en funció de les seves capacitats), per això es mirava si sabien o no a través d’aquests exàmens.

Però... que ens hem de plantejar? La funció ara del sistema educatiu és formar universitaris? No, ara l’escola ha de formar a tots, hem de tenir bons professionals en tots els àmbits de la vida... perquè sàpiguen donar resposta als problemes que aquesta vida planteja. És a dir, en l’àmbit personal, interpersonal, social i professional. L’objectiu de l’escola, ha de ser la de “formar per la vida”, una formació integral i orientadora en totes les competències de les persones.

Per tant, l’objectiu ja no ha de ser seleccionar, sinó orientar a cadascun dels alumnes, en funció de les seves possibilitats, mitjançant una formació integral i orientadora. En l’educació selectiva, l’objecte d’estudi eren les matèries, quan parlem de formació integral i orientadora, estem parlant de què les persones siguin capaces de donar resposta als problemes què es trobarà a la vida, AIXÒ ES COMPETÈNCIA.



http://bit.ly/1x2Xw3O

Perquè una persona sigui competent ha de dominar coneixements, fets, procediments i actituds. No es pot ser competent si ens falla una d’aquestes “potes”. 

Per tant, com a definició de competència, podríem dir que és, la capacitat o habilitat d’efectuar tasques o fer front a situacions diverses, Zabala i Arnau (2007).

Dintre de l’àmbit de l’educació, una competència és una intervenció eficaç en els diferents àmbits de la vida (personal, inter-personal, professional i social), per mitjà d’accions que es mobilitzen al mateix temps i de manera interrelacionada components actitudinals, procedimentals i conceptuals.

Una persona és competent quan és capaç de resoldre problemes o situacions complexes determinades i per això, ha de saber analitzar la situació i seleccionar la més apropiada, hem d’aprendre a analitzar i seleccionar. Així que les competències impliquen memorització (part conceptual), comprensió (fets), saber fer (procediments) i ser (actituds), tot alhora e interrelacionat.

La resposta a l’ensenyament de les competències no és afegir continguts, el problema no és d’ensenyar més coses, sinó com s’ensenyen, que és el difícil.

Els mètodes per a treballar les competències, han de tenir un enfocament globalitzador, és a dir, partint d’una situació real, comencem a resoldre problemes. Sempre hem de partir de situacions funcionals i de la realitat. 


Crec recordar que en la meva etapa escolar, fins no fa poc... l’únic que recordo era les hores i hores que passava davant del llibre intentant memoritzar conceptes per a l’examen que tenia, i una vegada passat aquest examen, algú era capaç de recordar el què havia estudiat 2 dies després? La veritat es que jo no. Era el camí correcte per sortir preparat per a la vida? I quantes vegades em vaig preguntar o directament preguntàvem al professor, què per a què servia algunes coses que estudiàvem? Quina utilitat li faríem servir a la vida real? Està clar que no era el camí correcte, s’ha de deixar definitivament aquesta escola i anar cap al camí d’un aprenentatge significatiu, que ens permeti aplicar els coneixements adquirits a situacions que la vida ens depararà, en definitiva, i com hem dit diverses vegades, a ser COMPETENTS.

Aquí os deixo una fantàstica presentació que va fer Antoni Zabala (2011), sobre l'ensenyament per competències.



2 comentarios:

  1. Em pareix molt interessant la metàfora de la taula. Cada pota representa un dels quatre aspectes necessaris que es necessiten per ser competent: coneixements, fets, procediments i actituds; si un d’aquests falla, la taula estarà coixa i, per tant no es podrà ser competent.
    A més, amb l’exemple del jugador de futbol del vídeo, queda molt ben explicat que per a ser competent es necessita saber, saber fer i saber ser. Així doncs, serem persones competents quan en una situació determinada apliquem de manera efectiva conceptes, fets, procediments i actituds.
    Em sento identificada amb tu quan dius que en els exàmens “vomitàvem” allò que havíem memoritzat i després ja no ens enrecordàvem de res. Per això, crec que hauríem d'abandonar les classes magistrals basades en la repetició sistemàtica de continguts i donar pas a la participació i experimentació dels alumnes.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Gràcies Ángeles pel teu comentari, m’alegro que t’hagi agradat la meva entrada.
      Sí... és veritat que ho “vomitàvem “ tot, estic segur que si hagués repetit el mateix examen 1 setmana més tard, no n’hagués aprovat cap ni un... està clar que si en comptes d’avaluar-nos a través de proves i més proves, ens haguessin avaluat de diferent manera al paper i bolígraf... els resultats haguéssim estat totalment diferent, i de segur, que l’aprenentatge hagués estat molt més significatiu i funcional.
      Però bé... ara ja sabem com era aquesta escola i per tant, ja sabem que hem de fer o millor dit, que no fer... ;)

      Eliminar